Regelmatig krijgen wij (Onsse beveiliging) klanten aan de telefoon, of lezen wij op het internet dat klanten geïnformeerd willen worden over welk beveiligingsbedrijf ze nu precies moeten hebben voor een juiste en vakkundig installatie van een beveiligingsysteem.
Er zijn de laatste jaren veel bedrijven uit de grond gestamd en welk bedrijf is nu goed en welk bedrijf juist niet?
Wij stellen dan vaak een wedervraag;
Waarvoor heeft u het beveiligings systeem nodig? Heeft de verzekeringmaatschappij voor u een verzekeringseis neergelegd ?
Wilt u de eigenaar zijn van uw beveiligingssysteem?
Welke eisen stelt u aan het beveiligingssysteem?
Dit zijn enkele van de vele vragen die mee moeten spelen voor u gaat kijken naar bijvoorbeeld een alarm systeem!
Welke kwaliteit wilt u , een beveiligingssysteem wat u in een bouwmarkt of online koopt kunt u niet vergelijken met de professionele systemen die wij verkopen.
Dat ligt aan meerdere oorzaken;
- Wij als bedrijf ( bijvoorbeeld Onsse beveiliging )moeten gecertificeerde beveiligingssystemen verkopen, deze systemen kunt u niet bij een bouwmarkt kopen.
- De doe het zelf systemen voldoen vaak niet aan certificaat eisen die gesteld worden door BORG of VEB keurmerk .
- Ook is er geen enkele ondersteuning voor dit soort systemen die zijn gekocht bijeen bouwmarkt,als u omwat voor reden dan ook een erkende installateur benaderd.
- Verzekeraars kunnen deze systemen (gekocht bij een bouwmarkt) niet als goedgekeurde alarmsysteem hanteren, mocht er een verzekeringseis zijn.
Ook speelt de rol van de verkoper die bij u thuis komt en een systeem wil verkopen een grote rol, welk advies geeft deze verkoper aan u, en voor welk alarmsysteem wordt er gekozen!
Wat voor contract zit erbij?
Dit is voor u het belangrijkste gedeelte van het gesprek.
Hoe wordt de installatie uitgevoerd en de jaarlijkse controles, hoe wordt er gereageerd en gehandeld bij een eventuele storing in uw installatie!
Bij veel bedrijven wordt er van alles gesuggereerd en verkocht tijdens het verkoopgesprek (wat uiteindelijk TOTAAL niet waar gemaakt wordt)
U laat het systeem installeren en vervolgens geeft de installateur u een maandelijks contract.
De meeste klanten lezen het contract niet nauwkeurig door en zijn tevreden over de installatie, het zal wel goed zijn!
De kleine lettertjes komen pas naar voren als u problemen krijgt met uw installatie, uw systeem heeft een storing en u belt het desbetreffende installatiebedrijf op.
U heeft immers een onderhoudscontract.
U laat de monteur komen en u krijgt daarna een mooie factuur boven op uw maandabonnement. Terwijl er in het aankoopgesprek van uw installatie door de verkoper is gezegd ,dat alles erin zou zitten!!!!
Vaak is dit niet waar.
Helaas hebben wij vaak met dit soort wanpraktijken te maken als een gedupeerde klant die benadeeld is door een louche bedrijf en ten einde raad Onsse belt .
In dat gesprek blijkt vaak dat de gedupeerde koper aan een lang contract vast zit.
Door dat de gedupeerde dit contract getekend heeft.
Vaak ondoordacht gedaan of niet goed gelezen en zich daardoor verbonden heeft aan een langdurig contract van 3 tot 5 jaar, waar ze niet zomaar van af komen.
In het ergste geval blijkt, als men geen verlenging meer wil van uw bestaande contract, dat u zelfs uw systeem kwijt bent ! In de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden kan staan dat het systeem eigendom blijft van het desbetreffende installatiebedrijf.
In sommige gevallen tekent u al een contract bij de verkoop van de installatie en niet tijdens de installatie waardoor u vaak al vast zit aan het contract voordat er geïnstalleerd is.
Ons advies is, vraag om het contract en de algemene voorwaarden. Niet alleen van de installatie maar ook van de desbetreffend meldkamer waar u op aangesloten wordt en het onderhoud op uw installatie als u deze zaken afsluit!
Lees dit goed door voordat u tekent!
Heeft u al getekend? GEEN paniek! Als particulier en zakelijke ondernemer heeft u 14 dagen bedenktijd (als het systeem nog niet geïnstalleerd is) om van de contracten af te komen.
Ook kunt u vragen of de verkoper het contract met algemene voorwaarden van de te kopen installatie bij u wilt achterlaten, zodat u deze rustig kunt door lezen en er over na kan denken.
Laat u niet klemzetten door gelijk te tekenen, eerst moet u weten wat er in het contract staat! Heeft u er Geen goed gevoel bij? Dan vooral NIET tekenen!
Een goede verkoper en/of monteur/of installateur laat u niet tekenen als u er niet achter staat en stelt zelfs voor om nogmaals langs te komen wanneer u het contract gelezen en begrepen heeft.
Mocht u nog vragen hebben schroom niet, bel Onsse, het gaat ten slotte om een belangrijke aankoop die invloed heeft op u en uw gezin!
Maar nu terugkomend op de kernvraag: welk bedrijf moet ik kiezen?
Wij adviseren altijd een ERKEND bedrijf. Hoe herkent u een erkend bedrijf?
Een erkend beveiligingsbedrijf heeft het BORG of VEB keurmerk en geeft een certificaat af na installatie bij een verzekeringseis.
Wilt u zeker weten of het door u gekozen bedrijf een keurmerk heeft en gecertificeerd is, dan kunt u de website raadplegen of contact opnemen met het desbetreffende bedrijf.
Tevens kunt u kijken op de volgende website of zij een keurmerk hebben;
Bij geen goed gevoel, of u wilt het zeker weten, neem dan contact op met het CCV of het VEB voor u verder in zee gaat met dit bedrijf!
Wat betekend zo’n keurmerk?
Iedereen kan u een alarmsysteem aansmeren, het geeft alarm en doet zijn ding! Maar bent u wel goed beveiligd dat is de vraag?
Waar moet een erkende installateur o.a. op letten?
Het correct inschatten van het risico- en beveiligingsniveau
Een passend beveiligingsplan, voortvloeiend uit de risicoklasse indeling met een combinatie van organisatorische, bouwkundige en elektronische maatregelen.
Het professioneel installeren van de gekozen installatie en materialen..
Het VEB en de CCV (die de borg certificaten uit geeft) controleert de installateur elk jaar op kwaliteit! De installateur krijgt ieder jaar een willekeurige steekproef van de inspectie!
De resultaten van deze inspectie kunnen van invloed zijn op de VEB/borg erkenning. Deze kan het Erkende bedrijf dus ook kwijtraken als het bedrijf niet door zo’n inspectie heen komt.
Al met al bent u helaas voor een goed gekeurde installateur en installatie meer geld kwijt, maar u weet wel met zekerheid dat de installatie volgens de normen geïnstalleerd is en dat de juiste producten worden gebruikt.
De kernvraag is dan voor u, wat wil ik?
Wil ik goedkoper uit zijn met het risico dat het systeem niet deugd en niet volgens de eisen zijn opgeleverd.
Of wil ik wat meer betalen en ik weet zeker dat mijn systeem goed gekeurd is en volgens de normen zijn geinstalleer en opgeleverd.
Uiteindelijk bent u de gene die het bepaald!
Tenzij de verzekeraar een eis opgelegd, als dat zo is dan kunt u niet anders dan meegaan met een erkende installateur die u ook een VEB of Borg certificaat afgeeft.
Dit certificaat kan alleen door erkende bedrijven afgegeven worden.
Dus Onsse vraag is welk bedrijf heeft bij u de voorkeur??